• فروشگاه
  • دوره‌ها
  • پویش به‌دانی
  • ارتباط با ما
    • ارتباط با ما
    • درباره ما
    • درباره زندگی خوب
    • اساتید و مربیان
    • انجمن ها
  • فروشگاه
  • دوره‌ها
  • پویش به‌دانی
  • ارتباط با ما
    • ارتباط با ما
    • درباره ما
    • درباره زندگی خوب
    • اساتید و مربیان
    • انجمن ها
۰ تومان 0 سبد خرید
  • فروشگاه
  • دوره‌ها
  • پویش به‌دانی
  • ارتباط با ما
    • ارتباط با ما
    • درباره ما
    • درباره زندگی خوب
    • اساتید و مربیان
    • انجمن ها
  • فروشگاه
  • دوره‌ها
  • پویش به‌دانی
  • ارتباط با ما
    • ارتباط با ما
    • درباره ما
    • درباره زندگی خوب
    • اساتید و مربیان
    • انجمن ها
۰ تومان 0 سبد خرید

بازخوانی اخلاقیِ مسئله گوشت‌خواری در عرفان اسلامی

access_time۱۴۰۰-۰۵-۱۸
perm_identity توسط: نیکمان آفرینش
folder_open بلاگ,مقالات علمی
گیاه خواری در عرفان

بازخوانی اخلاقیِ مسئله گوشت‌خواری در عرفان اسلامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

لینک مقاله: http://novin.isca.ac.ir/article_66627.html

نویسندگان

  • محسن شعبانی ۱
  • سروش دباغ ۲

گیاه خواری در عرفانچکیده

گیاه خواری یک سنت شرقی است. اعتقاد بر این است که شکل گیری این سنت در غرب، چه در میان فیلسوفان اخلاق و چه در میان مردم عادی تحت تاثیر آموزه های آیین بودا و دین هندو شکل گرفته است. بر اساس این نگاه، خوردن گوشت مستلزم نقض یک قاعده اخلاقی و از این رو اخلاقا نارواست. گوشت خواری به منظور رعایت حقوق حیوانات و اجتناب از انجام رفتاری غیر اخلاقی نسبت به حیوانات ترک می شود. استدلال های مخالف گوشت خواری در این سیاق صبغه ای دیگر محور دارند، با این توضیح که حیوانات را نیز مصادیق مفهوم “دیگری” می دانند. از سویی دیگر ترگ گوشت خواری در میان برخی صوفیان نیز رایج بوده است. عده ای بر این عقیده اند که ترک گوشت خواری در تصوف نیز تحت تاثیر مکاتب هندی بوده است و صوفیان گوشت خواری را اخلاقا ناروا می دانند. مولفین این مقاله بر این باورند که عمل به این سنت در میان عارفان مسلمان تحت تاثیر سایر مکاتب نبوده و مبانی ترک گوشت خواری در میان آنان با پیروان مکاتب هندی و فیلسوفان اخلاق معاصر متفاوت است. ترک گوشت خواری در تصوف بیشتر مبنایی انسان محورانه – و نه دیگر محورانه- داشته و بیشتر کارکردی سلوکی دارد. از این رو گوشت خواری در تصوف، علی الظاهر، یک مسئله اخلاقی نیست. با این حال، گمان می شود که با مد نظر قرار دادن اخلاق فضیلت گرا می توان تبیینی اخلاقی از ترک گوشت خواری در میان صوفیه به دست داد.

برچسب ها: آفرینش نیک‌مانتصوفسروش دباغگیاه خواریمحسن شعبانینیکمان
بعدی فضیلت‌گرایی در تقریری انسان‌شناختی؛ مروری بر کتاب The Subject of Virtue: An Anthropology of Ethics and Freedom
قبلی کتاب رها و پم‌پم

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
دسته‌ها
  • بلاگ
  • تن‌آرامی
  • دانشگاهیان
  • در دست انتشار
  • دسته بندی نشده
  • دسته‌بندی نشده
  • دسته‌بندی نشده
  • دوره‌های آموزشی
  • رویدادها
  • طرح زندگی خوب
  • کسب و کار
  • محصولات
  • مدرسه
  • مقالات علمی
برچسب‌ها
آفرینش نیک‌مان اخلاق اصلی بخشایش تربیت مربی تصوف تعلیم و تربیت تم تن‌آرامی خویشتن‌داری دانش آموزان در دست انتشار دوره دکتر محسن شعبانی دکتر هادی وکیلی دکتر پریسا گودرزی رها و پم پم زندگی خوب سروش دباغ صلح طرح زندگی خوب فضیلت‌ مؤسسه آفرینش نیک‌مان محسن شعبانی مدرسه مدیریت هیجان مسئولیت‌پذیری معلم مقاله مهارت‌های زندگی موسسه آفرینش نیک‌مان میشل بربا نیکمان هوش اخلاقی وردپرس پریسا گودرزی کد کودک گیاه خواری
بایگانی‌ها
موسسه فرهنگی هنری آفرینش نیک‌مان با هدف رشد و ارتقاء کیفیت زندگی در کودکان و بزرگسالان تاسیس شده است. نیک‌مان در این راستا به قصد بومی‌سازی علوم و مهارت‌های مرتبط با بهره‌گیری از دانش جهانی و با تکیه بر پژوهشگران داخلی، فعالیت‌ها و طرح‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و فرهنگی را طراحی و اجرا می‌کند.

عضو نیک‌مان شوید

با تکمیل فرم زیر، از رویدادها و تازه‌های نیک‌مان مطلع شوید

  • ارتباط با ما
  • بسته های قیمت گذاری
  • درباره ما
  • دوره های آموزشی
  • بلاگ
  • خانه
  • ارتباط با ما
  • بسته های قیمت گذاری
  • درباره ما
  • دوره های آموزشی
  • بلاگ
  • خانه

تهران، خیابان سازمان آب، نرسیده به اسدی، پلاک ۲۴۴، طبقه ۴

۰۲۱۴۴۳۷۲۲۹۳

neekman@gmail.com

ورود ×
ورود / عضویت
یک کد تأیید به شماره همراه شما پیامک خواهد شد
ادامه
ارسال مجدد رمز عبور یکبار مصرف(00:60)
  • (+98) Iran
X